måndag 5 maj 2008

Erfarenheter av e-smart

Utvärdering av kursen:
Öka pedagogernas digitala kompetens.
Min digitala kompetens har definitivt ökat. När jag började kursen visste jag knappt vad en wiki var. Jag hade funderat på att använda bloggar, och den här terminen har övertygat mig om att verkligen ska göra det. Nu har jag i och för sig inte börjat praktiskera kunskaperna i klassrummet i lika stor utsträckning som jag hade hoppats. Jag har upplevt det svårt att lära sig själv och samtidigt ta det nya direkt in i klassrummet. Kanske har jag varit lite väl låst vid mina planeringar som redan låg för terminen. Men jag har fått massor av idéer som jag kommer att ha stor användning av, och framför allt har jag blivit övertygad att det självklara i att börja använda modern teknik i undervisningen. Jag skrev nyligen en artikel i Svensklärarföreningens egen medlemstidning om arbetet med digital kompetens.
Insyn i moderna verktyg, som wikis och bloggar, podcasting, och börja använda dem.
Jag har börjat använda en wikis tillsammans med Andreas i en klass. Våra elever har gjort tidningar i grupp, och varje grupp har en egen wikis där de kan diskutera och utvärdera sina arbeten. Jag hoppas även hinna använda wikisar i slutet av terminen med en annan klass för ett utbyte med elever från Åbo. Jag har gjort filmer med mobiltelefoner (eller snarare har mina elever gjort filmer med mobiltelefoner), ett lyckat projekt som jag skrivit om och utvärderat på en annan blogg (Svensklärarföreningens blogg: läs inlägget här). En av grupperna la ut sin film på Youtube. Det ser ut att bli en fortsättning på det projeket - alltså att göra mobilfilmer i skolan - där jag kommer att samarbetet med ett par lärare på andra skolor. Jag kommer även att prova på att låta mina elever nästa terminen skriva bloggar om den första roman vi läser tillsammans (istället för i sina skrivböcker). Romanblogga, helt enkelt. Jag har provat på att använda GoogleEarth i min historieundervisning och tänker fortsätta göra det.
Ökade möjligheter till förbättrade resultat och måluppfyllelse.
Jag är helt övertygad om att framför allt mobilfilmerna, som jag gjorde i en byggklass, verkade motiverande på mina elever. Det blev rikigt bra, och ett bra komplement till det traditionella skrivandet. Jag är övertygad om att den moderna tekniken verkar just motiverande, vilket i sin tur kommer att bidra till förbättrade resultat och ökad måluppfyllelse.

Inga kommentarer: